Pět tibeťanů

19. listopadu 2012 v 22:09 | Lúmenn |  Cvičení, jóga a spol.
Založila jsem novou rubriku o cvičení, v níž je zatím jeden článek, který jsem přidala již před vděma lety - o Pozdravu slunci, jógovém cviku.
Přiznám se, že jsem se na jeho cvičení vykašlala, ale byla doba, kdy jsem jej cvičila každý den a vždycky mi to moc pomáhalo a cítila jsem se strašně dobře. Vlastně je tahle rubrika i tak trochu pro mě, aby mě dokopala k tomu, častěji cvičit.
Tento článek shrnuje poznatky a návod na cvičení k metodě Pět tibeťanů, je to pět jednoduchých cviků, které pomáhají utužit zdraví. Já je nikdy nezkoušela, ale můj táta je jednu dobu cvičil asi dva měsíce a říkal, že se cítí strašně dobře, tak věřím, že to bude k užitku i někomu z vás:)



JAK SPRÁVNĚ POSTUPOVAT?

* Zpočátku každou figuru 3x zopakujte, ve druhém týdnu zvyšte počet opakování na pět a v každém dalším týdnu přidejte další dvě až do celkového počtu 21 opakování každého cviku na den.Musí to být vždy lichý počet cviků.Nezapomínejte na správné dýchání.
* Poskytněte tělu dostatek času, aby si mohlo zvyknout na pohyby při cvičení a z nich plynoucí účinek. Klidně se může stát, že nějakou dobu setrváte třeba v 15ti opakováních."Zaposlouchejte se" do svého těla a hlavně na sebe nespěchejte.
* Při cvičení si dobře všímejte pořadí Tibeťanů,návaznost cviků je dána a měla by se dodržovat. Jedinou výjimkou je "káča". Tu můžete provádět kdykoli se vám zachce.
* Úspěch spočívá v začlenění Tibeťanů do denního programu. Rozhodnete-li se cvičit ráno, začněte 20 minut poté, co jste vstali (osobně cvičím i dřív - pokud spěcháte do práce atpod.), aby se tělo dostalo trochu do chodu.Pokud cvičíte večer, pak ne příliš pozdě. Mezi cvičením a spánkem by měly být 2-3 hodiny vyplněné nějakou činností.
* Musíte-li cvičení přerušit (když se třeba necítíte dobře nebo někam cestujete),začněte hned druhý den.Trvá-li přerušení déle, je dobré snížit denní trénink na nižší počet opakování.Nemělo by být ani na škodu,pokud si 1x týdně dáte od cviků oddych.

Poloha 1 - Káča


Výchozí poloha: Vzpřímený postoj, kolena jsou mírně rozkročená, páteř vzpřímená.Rozpažte.Prsty jsou u sebe,dlaně směřují dolů.Otáčejte se kolem své osy - ženy proti směru hodinových ručiček, muži ve směru. dech by měl vycházet až z břicha.Nesmí se vám točit hlava. Relaxace: Vraťte se do vzpřímeného postoje, zastavte se a pomalu spojte dlaně.
Cvik dává stabilitu, sebevědomí, vzlet a elán.

Poloha 2 - Svíčka



Výchozí poloha: Lehněte si na záda,paže spočívají podél těla. 2B Současně zvedejte hlavu a nohy, nohy jsou napjaté a kolmo k zemi, pokud možno ve svislé poloze, aby s páteří svíraly pravý úhel. Relaxace: Lehněte si a pomalu přitahujte kolena k hrudi.
Cvik posiluje břišní a zádové svaly. Při správném provádění odstraňuje bolesti zad.

Poloha 3 - Půlměsíc


3A Výchozí poloha: Klekněte si a ruce opřete o hýždě. 3B Vydechněte a skloňte hlavu k hrudi. 3C Proveďte záklon celým trupem dozadu. Relaxace: Sviňte se "do balíku" a čelem se dotkněte země.
Cvik posiluje zejména břišní a stehenní svaly a protahuje páteř.

Poloha 4 - Most


4A Výchozí pozice: Seďte vzpřímeně s nataženými dolními končetinami. 4B S výdechem přitáhněte bradu k hrudi 4C Ze sedu zvedněte trup a pánev do rovnoběžné linie s podlahou. Relaxace: Pokrčte kolena, přitáhněte k hýždím, ohněte páteř, paže položte přes kolena a uvolněte hlavu.
Cvik oživuje trávicí a vylučovací orgány.Zpevňuje zápěstí.

Poloha 5 - Hora


5A Výchozí poloha: Ležte na břiše, dlaně jsou na zemi před rameny, opřete se o prsty nohou. 5B Zvedněte tělo, zakloňte trup a tělo. 5C Zvedněte zadeček do výšky, aby mělo tvar obráceného písmene V ( v powerjoze je to cvik: "střecha") Relaxace: Přitahujte kolena k bříšku a rukama je obejměte.
Cvik oživuje krevní oběh a procvičuje a napíná všechny svaly.

Cvičíte? Znáte? Podělte se:)
 


Komentáře

1 Houbička Houbička | E-mail | Web | 19. listopadu 2012 v 22:13 | Reagovat

Tohle jsem kdysi cvičila každé ráno. Ani nevím, proč jsem přestala :)

2 Alex Alex | Web | 19. listopadu 2012 v 22:33 | Reagovat

Jóga mi chybí :( Taky jsem každé ráno cvičívala pozdrav slunci, ale teď bydlím na koleji, jsme tři na pokoji a ráno je docela šrumec na to, abych tu provozovala nějaké poklidné cviky.
Pět tibeťanů už jsem jistě taky někdy cvičila, dobrá sestava :)

3 Luz Luz | 20. listopadu 2012 v 22:19 | Reagovat

Nezdá se to, ale je to dost výživné cvičení. Myslím, že u 3.cviku má být taky zakloněná hlava, to zrovna z těchto fotek není poznat, ale je to tak popsáno jinde.
Je mi příjemný 4. a 5. cvik, ale nemám vůbec ráda ten 3.
Ale celkově mám radši pozdrav slunci, z toho mám pocit takového lehkého nenásilného plynutí.

4 jitka 381 jitka 381 | E-mail | 9. ledna 2013 v 20:42 | Reagovat

stáhla jsem si úžasných 5 tibeťanů v pohyblivých obrázcích,ještě jsem se do toho nepustila naplno,ale moc se těším,každopádně nějaká skupinová j
óga určitě není k zahození:-)

5 A.I. A.I. | Web | 5. července 2013 v 16:30 | Reagovat

Tuhle sestavu mám nejradši :)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama