Nestíhám, nesvačím

26. listopadu 2016 v 14:47 | Lúmenn |  Zdravá výživa
Ne, nepřepsala jsem se a titulek skutečně neměl znít "nestíhám, nestačím", jako parafráze na známou večerníčkovou písničku, ale tak, jak je - totiž "nestíhám, nesvačím". Podle mých zkušeností totiž lze lidi rozdělit zhruba na dva druhy - ty, co se ve stresu přejídají a ty, co stejně jako já, ve stresu nejí. A když nestíhám (což se mi děje poslední měsíce v zásadě non stop), tak prostě nesvačím. A někdy ani neobědvám nebo nevečeřím. Tenhle zlozvyk nejíst, když se člověk cítí pod tlakem, je docela nebezpečný a kontraproduktivní - čím více povinností nestíháte, tím víc jste ve stresu, čím víc jste ve stresu, tím méně jíte a čím méně jíte, tím méně máte energie, což znamená, že nezvládáte tolik povinností a tak nestíháte. A začarovaný kruh se už točí. Jak se s tím vypořádat?


Žaludek jako na vodě, každé sousto chutná jako vata a celý den si na jídlo ani nevzpomenete. A pak večer v posteli zaplašíte zvuky kručící žaludku spánkem. To je často můj případ a pak marně lomím rukama nad váhou, kam zase zmizela dvě kila, která jsem tak pracně nabírala.
Abych do sebe dokázala nějaké jídlo dostat, i když se celý den nezastavím, zkusila jsem pár věcí, které docela zabírají a žaludek už aspoň večer nekručí.

Co pomáhá, když ze stresu nejíte?
Mějte pořád při ruce nějaký "zob".
Hlídejte si, aby ve vašem pracovním prostoru (ať už je to stůl, auto nebo klidně kapsy kabátu) bylo něco drobného k snědku. Sušené ovoce, oříšky, sladkosti, nakrájené čestvé ovoce. Vytvořte si přikusovací návyk a i v zápřahu práce chroupejte. Žaludek si zvykne na pravidelný přísun ňamky a bude ho vyžadovat i vzedmutím chuti - a to potřebujeme;)
Pijte vydatné nápoje. Když víte, že do sebe přes zaťaté nervy stoprocentně nedostanete ani sousto, alespoň si opatřete nápoje, které mají vysokou kalorickou hodnotu a zasytí. A nemyslím zrovna limonádu plnou prázdných cukrů a hromady konzervantů, ta vám akorát rozhasí žaludek. Zkuste spíš kakao z plnotučného mléka nebo smetany, kefírové nápoje, ovocné stoprocentní šťávy, mošty nebo ovocná či zeleninová smoothie.
Odměňte se něčím chutným. Celý den nebyla chvilka nazbyt a nervy máte na pochodu, na nic není chuť. Opravdu? Zkuste svoje unavené tělo vystavit pokušení, kterému nedokáže odolat - stačí pár obrázků, vůně od sousedů nebo hodný partner, co navařil a sliny se začnou sbíhat. Pokud doma nic nemáte, objednejte si donášku něčeho vážně úžasného, co milujete a co vám dokáže vrátit ztracenou chuť do jídla. Taky pomáhá na to celý den myslet a těšit se na to.
Jezte po troškách, ale často. Pokud máte stažený žaludek, do kterého se vejde sotva pár soust, nezoufejte. Nemusíte hned zbaštit svíčkovou se šesti na posezení, ale snězte, co můžete a pak se k talíři vraťte třeba za hodinku. Důležité je nenechat žaludek nikdy úplně prázdný, i kdybyste do něj měli dát jen pár lžic každou hodinu.
Polívka je grunt. Polévka se dává nemocným, aby získali sílu, ale nepřetížili si trávení. A pro stresaře je taková vydatná dobrá polévka hotové požehnání. Navařte si kotel polévky na celý týden a hoďte ji po porcích do mrazáku, abyste si do nabitého rozvrhu nepřidávali další práci. Stačí pak jen polévku rozmrazit během pár minut v mikrovlnce nebo ohřát na plotně a hned máte něco, co žaludek snadno a rychle přijme. A pro super nestíhače tady existuje i možnost polévku postavit na stůl a udělat zní zob nebo nápoj:)

A jak to máte ve stresu vy? Jíte taky málo nebo naopak svůj stres jídlem léčíte? Podělte se:)

 


Komentáře

1 Eliss Eliss | Web | 26. listopadu 2016 v 15:08 | Reagovat

Mám stejný problém, ale prostě to neřeším a nechávám tak :/

2 Sandra Sandra | Web | 27. listopadu 2016 v 8:35 | Reagovat

Ve stresu žeru a žeru....a pak si nadávám a nadávám!

3 Kathy Kathy | 27. listopadu 2016 v 16:16 | Reagovat

Mám to stejně. Zrovna mám takové stresové období, které mívám na přelomu podzim - zima často a pak se také divím, kde jsou dvě a více kil, a že to člověka pořádně naštve :D

4 Raja Luthriela Raja Luthriela | Web | 1. prosince 2016 v 22:01 | Reagovat

Já jím pořád stejně ať mám stres nebo ne. Jím vždy, když si na jídlo vzpomenu. Což někdy myslím na jídlo celý den a nekdy si nevzpomenu ani jednou. Pravda. V létě vždycky tři kila zhubnu, protože chodím na procházky a v zimě je zase naberu. Jinak nikdy žádný rozdíl.
Teď mám rýmu a bolí mě v krku. Polévky jsou v toho období nejlepší, protože tolik nedusí.

5 Jajka Jajka | E-mail | Web | 9. ledna 2017 v 19:27 | Reagovat

Tiež mám občas problém s raňajkovaním, preto si vezmem niečo na cestu, a keď cestujem vtedy sa najem, je to skvelé využitie času.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama