Zdravá výživa

Lahodná domácí zmrzlina bez cukru a mléka

21. července 2017 v 15:00 | Lúmenn
Když mi kamarádka doporučila recept na domácí zmrzlinu bez mléka a cukru, tak trošku jsem si ťukala na čelo. Copak jde udělat zmrzlinu bez mléka, říkala jsem si? Nějakého vodového nanuka, dobře, ale takovou tu dobrou zmrzlinu smetanové konzistence? Nemožné. A ještě bez cukru? To přece nebude vůbec dobré, to bude nějaký super zdravý humus. Dobře, že jsem těmto klamným představám nepodlehla a zmrzlinu vyzkoušela - je totiž naprosto božská. Věřte nebo ne, letos jsem ještě jinou neměla - a to už je půlka července. Kdo čeká nějaký háček, nemusí. Žádný totiž není. Super úchvatná zmrzka je navíc hotová za pár minut. Tak už vás nebudu napínat - určitě všichni nedočkavě touříte po receptu na ten zázrak:)

Recept: Mangovo-banánové smoothie se zeleným ječmenem

12. dubna 2017 v 15:37 | Lúmenn
Před časem jsem psala o tom, jak si doma snadno a rychle vypěstovat zelený ječmen. Jenomže co pak s ním? Jak do sebe nejlépe absorbovat všechny ty prospěšné látky, které obsahuje? Pro mě osobně bylo nejlepší volbou smoothie, tedy rozmixované ovoce s přidáním vody. Hledala jsem na internetu různé recepty, jaké ovoce smíchat, aby to vyhovovalo mým chuťovým pohárkům a zároveň se do toho hodil i mladý ječmen a nakonec jsem se inspirována několika recepty pustila do vlastního experimentování, z něhož vzniklo mňamózní a vynikající smoothie založené na chuti manga s lehkým podtónem ječmenu (to zní jak profi popis drahého vína, co?:D). O recept včetně fotek se mileráda podělím:)

Jak si naklíčit ječmen snadno a rychle

3. dubna 2017 v 22:08 | Lúmenn
Zelený ječmen je nazývaný superpotravinou kvůli svému vysokému obsahu nejrůznějších pro tělo prospěšných látek. Můžete si ho zakoupit ve formě kapslí, tablet či různých prášků k přípravě nápojů a za kvalitu a jednoduchost si pořádně připlatíte - a nebo si ho za minimální náklady můžete vypěstovat sami doma. Vypěstování výhonků vhodných ke sklízení trvá asi týden a nepotřebujete na to nic víc, než trochu hlíny, nádobu, semínka ječmene, vodu a slunce. Já si to vyzkoušela a o zkušenosti se ráda podělím v tomto jednoduchém fotonávodu.

Hormonální antikoncepce? Ne, děkuji, raději zdraví

7. března 2017 v 18:48 | Lúmenn
Dnes jsem v rádiu poslouchala zajímavý pořad o hormonální antikoncepci a jejím vlivu na zdraví, psychiku a život žen obecně. Jeho název nezní zrovna pozitivně - Úzkosti, deprese, mrtvice a neinformovaní kluci - a popisuje příběhy žen, které po braní antikoncepce skončili v nemocnici s mrtvicí ve velmi mladém věku. Rozhodně ho doporučuji k poslechu, je to jen desetiminutová reportáž a je v ní mnoho zajímavých informací, minimálně pro ty z vás, kteří jste se o škodlivých účincích antikoncepce dosud nedozvěděli.
V reportáži vystupuje i partner jedné z těchto mladých žen, který odkazuje na svoje webové stránky pillskills.org, kde si můžete přečíst autentické zkušenosti žen s hormonální antikoncepcí (dále HA) a přidat i ty svoje, ať už vlastní nebo třeba kamarádčiny či v případě pánů partnerčiny. A z toho čtení místy běhá mráz po zádech.

Nestíhám, nesvačím

26. listopadu 2016 v 14:47 | Lúmenn
Ne, nepřepsala jsem se a titulek skutečně neměl znít "nestíhám, nestačím", jako parafráze na známou večerníčkovou písničku, ale tak, jak je - totiž "nestíhám, nesvačím". Podle mých zkušeností totiž lze lidi rozdělit zhruba na dva druhy - ty, co se ve stresu přejídají a ty, co stejně jako já, ve stresu nejí. A když nestíhám (což se mi děje poslední měsíce v zásadě non stop), tak prostě nesvačím. A někdy ani neobědvám nebo nevečeřím. Tenhle zlozvyk nejíst, když se člověk cítí pod tlakem, je docela nebezpečný a kontraproduktivní - čím více povinností nestíháte, tím víc jste ve stresu, čím víc jste ve stresu, tím méně jíte a čím méně jíte, tím méně máte energie, což znamená, že nezvládáte tolik povinností a tak nestíháte. A začarovaný kruh se už točí. Jak se s tím vypořádat?

Úžasná smoothie (nejen) pro letní dny

3. července 2016 v 11:04 | Lúmenn
Moudří odborníci na výživu radí, že máme denně sníst pět porcí ovoce a zeleniny - porce, to je jeden kousek. Takže třeba tři jablka a dva banány nebo dvě mrkve, pomeranč a dvě broskve. A ačkoli já třeba ovoce i zeleninu miluju, je pro mě někdy dost těžké se "do limitu" nacpat. Ale před dvěma roky jsem objevila kouzlo mixéru a tím pádem i ovocných smoothies (název pochází z anglického slova smooth - jemný, hladký). Potřebujete na ně jenom mixér, hromadu ovoce a nápady na zajímavé ovocné kombinace. S prvním a druhým bodem seznamu si musíte poradit v nejbližším obchodě, se třetím vám může pomoct tento článek;)

Rozhovor s Annou Struneckou o škodlivých potravinách

19. března 2016 v 19:38 | Lúmenn
Dnes je v módě zdravý životní styl, za což jsem, narozdíl od mnoha dalších módních vln, velmi ráda. Ale kolikrát to s tou zdravou stravou není úplně jednoduché - potraviny, kterými lékaři a výživoví specialisté, strašili ještě před dvaceti lety, jsou dnes doporučované a naopak to, co bylo dekády považováno za pilíře zdravé výživy, je dnes zatracováno. příkladem za vše budiž máslo (dříve nenáviděné, dnes doporučované) a margarín (u nějž to je přesně naopak). Pro mě osobně je dobrým kompasem v tom, čemu se vyhnout a co naopak jíst, kniha Doba jedová o níž jsem nedávno psala. S její autorkou, profesorkou Annou Struneckou, jsem nedávno poslouchala v rádiu velmi zajímavý rozhovor právě o nejrůznějších přídavných látkách do potravin, o tom, jak má na studie silný vliv potravinářská lobby a jak se snaží měnit zažité zvyklosti v moderním stravování. Pořad, v němž vystupovala, se jmenuje Kupředu do minulosti a není to náhodou - paní Strunecká totiž jako hlavní radu udává inspirovat se ve stravování našich předků. "Jíst všechno, ale s mírou, a vařit ze základních surovin, nepoužívat polotovary," to je její univerzální rada na zdravé stravování. Chcete-li se o jídlo na vašem talíři zajímat podrobněji, je tu pro vás dvoudílný obsáhlý rozhovor, který najdete v celém článku.

Letní nápoje pro zdravé osvěžení

5. července 2015 v 15:19 | Lúmenn
V horkém letním počasí je radost se osvěžit něčím dobrým a chladivým k pití a tak není divu, že nás právě v létě hodně lákají všemožné reklamy na slazené limonády, které svými barevnými obaly tolik přitahují pozornost mladých i dospělých.
Ale nápoj, který je ze čtvrtiny tvořený cukrem a přecpaný barvivy a konzervanty nám moc k duhu nepřijde. Co si tedy dát v letních parnech, když zrovna netoužíme svlažit rty čistou vodou? Zkuste se inspirovat tím, co nejraději piju já:)

Přírodní barvení vajíček

4. dubna 2015 v 8:00 | Lúmenn
Velikonoční pondělí je už za dveřmi a obchodníci se předhánějí v nabídce co nejpestřejších barviv na vejce, nejkřiklavějších čokoládových zajíčků a vůbec všemožných věcí, které jsou napchané ingrediencemi, které našemu tělu rozhodně neudělají dobře.
A protože Velikonoce (neboli pohanský svátek jara a plodnosti Ostara) by měl být hlavně o zdraví a síle a ne břichu nacpaném fujtajbly, můžeme místo barevných prášků vytáhnout zásoby ze spíže a nabarvit vejce pro koledníky starými osvědčenými způsoby našich předků. Jak na to?:)

Zelené fazolky

31. července 2014 v 17:31 | Lúmenn
Jako malá jsem měl zavilý odpor ke smetanové omáčce se zelenými lusky - jediné formě, v jaké se ke mě zelené fazolky dostaly. Až jako starší jsem zjistila, že existuje bezpočet dalších receptů, které jsou oproti bílé čmajdě velice chutné a hlavně zdravé.
Fazolky obsahují železo, vápník, draslík, hořčík a mangan a jsou také bohatým zdrojem vlákniny a bílkovin. Nezapomínejme ani na podíl vitamínů skupiny B a vitamín C. A to všechno při poměrně nízkém počtu kalorií.
Díky obsahu vlákniny jsou fazolky skvělé pro lidi s jaterními obtížemi a pomáhá se správnou peristaltikou střev. Obsah látek v zelených luscích také napomáhá tvorbě červených krvinek a redukuje přebytečný cukr v těle.
 
 

Reklama